Gemeenteraad | 20 oktober 2025 | Wat je niet leest in de geschreven pers
- Kathleen Soors
- 27 okt
- 10 minuten om te lezen
Wat onthouden we van de zitting?
De verkiezing van de leden voor de gefusioneerde politiezone geeft een interessante inkijk op hoe het 'politiek spel' er achter de schermen aan toegaat. Als de politiek wil dat niet-politiekers een positiever beeld krijgen van de politiek, dan mag raadslid Hilde Creemers beginnen werk maken van open en eerlijke communicatie. We leerden dat ze altijd en overal te pas en te onpas haar telefoon weet te gebruiken, behalve als 't uit enige vorm van fatsoen en respect nodig is.
PeerdeKracht stelde voor om de raadscommissies - net als in het verleden - te gebruiken voor meer gedetailleerde updates over de opmaak en de uitvoering van het beleid. De cd&v meerderheid vindt dat er voldoende mogelijkheden zijn. Een duidelijk verschil in mening, want laten we wel wezen, als raadslid heb je weinig tot niks in de pap te brokken. Alle beleidsbeslissingen worden genomen door het cd&v-bestuur en op participatiemomenten moeten we ons dan volgens de door cd&v opgelegde richtlijnen ook nog eens liefst zo 'stil' mogelijk houden.
Als je als raadslid de meerderheid aanspreekt op hun beleid, zoals 'wat gaat er met de fietspaden gebeuren (cfr. Fran Gysen, Onafhankelijk raadslid), dan kan je maar beter zorgen dat je niet fijntjes terug gepakt wordt door schepen R. Nelis.

Bronnen?
Beluister het audioverslag van de gemeenteraad (Link).
Lees het verslag van HBVL (Link).
Lees het integrale verslag opgemaakt door PeerdeKracht
1 | Notulen van de gemeenteraad van 22 september 2025. - Keuring
Stemming: unaniem
2 | Verkiezing van de politieraadsleden. – Keuring
Toelichting: S. Mathei (Burgemeester, cd&v)
Door de fusie tussen de politiezones Kempenland, Lommel en HANO moet een nieuwe politieraad samengesteld worden. Peer heeft recht op 3 raadsleden in de politieraad. Er zijn in totaal 5 kandidaten: Tine Braeken, Fran Gysen, Petra Saenen, Kathleen Soors en Hilde van Limpt. De nieuwe politieraad gaat waarschijnlijk pas in midden 2026; na het tweede Koninklijk Besluit dat hiertoe genomen moet worden.
Verkozenen:
- Hilde Van Limpt
- Petra Saenen
- Fran Gysen (Opvolger 1: Louis Linsen; Opvolger 2: Peter Smeets)
Mondelinge tussenkomst: K. Soors (Raadslid, PeerdeKracht)
We willen vanuit de fractie PeerdeKracht even herhalen dat we een grote voorstander zijn van fusies. Zowel binnen de politiezones als binnen de gemeentes. Fusies brengen ook gevolgen mee. Positieve gevolgen; zoals een vermindering van het aantal mandaten in de politieraad en dus een rechtstreekse besparing.
En zo werd deze verkiezing voor de nieuwe politiezone ook ineens een interessante lokale politieke oefening. Ging de meerderheid 3 politieraadsleden binnen halen of bleef er toch één bij de oppositie? 2 raadsleden van de fractie Puur Peer, 2 raadsleden van de fractie PeerdeKracht en 5 onafhankelijke raadsleden. Samen in principe voldoende om één lid in de politieraad af te vaardigen.
Degenen die vandaag goed meegeteld hebben, weten hoe de politieke kaarten geschud werden. Het mandaat uit de oppositie gaat naar onafhankelijk raadslid Fran Gysen, die – als ze haar afspraken tenminste nakomt - in de volgende jaren zal opgevolgd worden door Louis Linsen en Peter Smeets (en misschien ook nog Hilde Creemers en Ellen Reumers --- er zijn maar 2 vakjes voor de opvolgers, dus wie weet?)
Je kan je afvragen waarom PeerdeKracht er dan alsnog voor gekozen heeft een voordrachtsakte in te dienen? Wel, omdat het er in de politiek nogal eens ‘wispelturig’ aan toe kan gaan. Zeker bij bepaalde raadsleden. De ene dag zit je samen met raadslid Hilde Creemers die een voordrachtakte tekent waarbij ze opvolger zou worden in de politieraad, samen met Peter Smeets en Louis Linsen die volgens haar zeggen ook akkoord zijn. Enkele dagen later word je via sms ingelicht dat Peter en Louis de voordrachtsakte niet zullen tekenen.
Veel woorden, maar weinig waarheid over het hoe en waarom op dat moment. Niet van Peter, niet van Louis en al zeker niet van Hilde. Als je een beslissing neemt, heb dan ook het lef om er voor uit te komen en neem de telefoon op om uitleg te geven over je beslissing.
Waar Hilde Creemers eerst nog in onze gesprekken aangaf dat ze noch met N-VA, noch met Vooruit vereenzelvigd wenste te worden, kunnen we ons nu de vraag stellen of ze dan misschien toch aansluiting zoekt bij N-VA of Vooruit of misschien wel Puur Peer, of is dit misschien een eerste aanzet tot een nieuw politiek project richting 2030?
Wat er ook van zij, de toekomst zal uitwijzen, of deze ‘gelijkgestemde’ zielen elkaar in meer zullen vinden dan een gedeeld mandaat in de politieraad. Ze delen in elk geval alvast dezelfde manier van ‘aan politiek doen’ als hun collega-oppositieraadsleden. Als ze nu ook nog de ambitie hebben om wat meer samen te werken in het belang van de Perenaar, dan gaan we misschien nog wat interessantere en spannendere tussenkomsten krijgen op de gemeenteraad dan het maandelijkse rondje van nieuws-recuperatie en vragen.
De eerste taak op hun agenda is in elk geval duidelijk: Peer vertegenwoordigen op de politieraad. En daar wensen we alle Peerse raadsleden zéér véél succes mee, in het belang van elke Perenaar.
3 | Fluvius Opdrachthoudende Vereniging: vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van 26 november 2025
Afgevaardigde: Tine Braeken
Stemming – Voor: cd&v, PeerdeKracht, Puur Peer
Stemming - Onthouding: Onafhankelijken
4 | Fluvius Limburg: vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 9 december 2025. – Keuring
Afgevaardigde: Joppe Paredis
Stemming – Voor: cd&v, PeerdeKracht, Puur Peer, Hilde Creemers
Stemming - Onthouding: Fran Gysen, Wesley Kolen, Ellen Reumers, Wouter Van Elsacker
5 | Limburg.net: vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van 10 december 2025. - Keuring
Afgevaardigde: Eddy Schrooten
Stemming: unaniem
6 | s-Lim: Statutenwijziging, bevestiging benoeming bestuurders en vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van 15 december 2025. - Keuring
Afgevaardiged: Lies Neyens
Stemming: unaniem
7 | Interlokale vereniging Kwalitatief wonen in Bocholt, Hamont-Achel en Peer: aanduiding vertegenwoordiging. - Keuring
Afgevaardigde: Steven Broekx, Liesbeth Diliën
8 | Verlenging ondersteuningsovereenkomst tussen Stad en OCMW Peer en Opvoedingswinkel Noord-Limburg. - Keuring
Toelichting: L. Diliën (Schepen, cd&v)De bestaande overeenkomst eindigt dit jaar. Bedoeling is om een nieuwe overeenkomst te tekenen voor deze legislatuur. De opvoedingswinkel is afhankelijk van Vlaamse subsidies maar ook de bijdragen van de aangesloten gemeentes. Dit heeft een zeer grote meerwaarde: ze versterken ontwikkelingskansen, versterken de sociale netwerken van gezinnen, en meer. De bijdrage bedraagt 16.961,57 euro per jaar (op basis van het aantal inwoners).
Stemming: Unaniem
9 | Toegevoegd agendapunt door PeerdeKracht: organisatie van de raadscommissies. – Keuring
Toelichting: R. Plasschaert (Raadslid, Peerdekracht)We willen vooraf benadrukken dat commissies op bepaalde momenten bijzonder waardevol zijn — bijvoorbeeld wanneer externe partners zoals Arktos of OverKop toelichting komen geven. Dat verruimt ons inzicht in wat leeft op het terrein, en dat appreciëren we enorm.
Wat wij vandaag wél missen, is dat er op structurele wijze ook beleidslijnen toegelicht worden door leden van het eigen managementteam, met ruimte voor interactie en dialoog. Commissies zijn volgens ons het ideale forum om dat soort inhoudelijke uitwisseling te laten plaatsvinden, zeker wanneer het gaat over het vaststellen van het beleid via het meerjarenplan en de uitvoering ervan in de daaropvolgende jaren.
Dat is meteen waarom wij vorige week de commissievergadering — die amper een kleine tien minuten duurde — als een gemiste kans ervaren hebben.
Onze vraag is daarom eenvoudig: wanneer er zeer weinig punten geagendeerd zijn en de verwachte behandeltijd onder de 45 minuten blijft, voeg dan standaard een algemeen beleidsthema toe aan de agenda. Niet om extra werk te creëren, maar om de tijd die alle raadsleden bewust vrijhouden, ook maximaal zinvol te benutten. Met ruimte voor inhoud, dialoog en voorbereiding op strategische keuzes die de Perenaar aanbelangen.
Dit voorstel vertrekt dus niet vanuit kritiek, maar vanuit een oprechte wil tot versterking van de commissiewerking — door wat al sterk is te behouden, en de lacunes gericht aan te vullen.
Repliek: S. Mathei (Burgemeester, cd&v)
Het is niet een gewoonte dat het zo kort duurt; is de laatste jaren maar een paar keer voorgekomen. Normaal zou deze niet georganiseerd geweest zijn; het was een plicht omwille van de installatie van de nieuwe politieraad.
Een andere mogelijkheid is om de commissies als er zo weinig punten zijn, misschien beter afgeschaft kunnen worden. Wat betreft de toelichting over het beleid, er is al 2 keer per jaar een toelichting over de stand van zaken, en wat betreft het meerjarenplan, zullen er de komende weken momenten zijn om van gedachten te wisselen. De fractie cd&v gaat het punt niet goedkeuren.
Repliek: R. Plasschaert (Raadslid, PeerdeKracht): Gemeenteraad tot daar en toe als er punten bij hoogdringendheid zijn; voor de commissie is dit niet verplicht deze te organiseren; dit had vermeden kunnen worden.
Stemming – Voor: PeerdeKracht
Stemming – Tegen: cd&v
Stemming – Onthouding: PuurPeer, Onafhankelijken
Mondelinge vragen
1 | F35
Toelichting: K. Soors (Raadslid, PeerdeKRacht):
We mochten begin oktober een mooi magazine ontvangen over de F35. We hebben het van voor tot achter doorgenomen, vooral op zoek naar welke initiatieven er precies genomen zullen worden naar omwonenden – in Peer, maar ook daarbuiten. Want de ongerustheid over de impact van de F35 leeft niet alleen in Peer, maar ook in Hechtel-Eksel, Bocholt en stopt niet aan de landsgrenzen. Ook het lokale beleid in Weert stelt zich vragen.
Van achter in het boekje lezen we dat Defensie systematisch geluidsmetingen wil doen en op basis daarvan waar mogelijk aanpassingen zal doen om de geluidsoverlast te beperken. Ze willen dit doen in samenspraak met de omgeving.
Graag hadden we van het beleid – dat hier mogelijks meer over vernomen heeft in haar gespreken met de luchtmachtbasis - een antwoord ontvangen op volgende vragen:
(1) We zijn niet het enige land waar de F35 zijn intrede doet. Werd er een informatie-uitwisseling over de F35 opgestart tussen de BE & NL defensie en mogelijks andere Europese defensies?
(2) In Nederland heeft Defensie een geluidsmeetnet rondom de basis geïnstalleerd met openbare data. Zo kan iedereen in volle transparantie en op elk moment de geluidswaarden checken en kan het vliegbeleid in functie hiervan bijgesteld worden. Kan dit als alternatief voor de ‘systematische geluidsmetingen’ overwogen worden?
(3) Welke nulmetingen werden er uitgevoerd voor de omgeving om de milieu-impact te meten, op mens en dier? We denken hierbij o.m. aan geluid, trillingen en luchtkwaliteit?
(4) Indertijd werd ook gesteld dat er gesprekken gevoerd zouden worden met omwonenden. Tot nu toe hebben we geen plan van aanpak, een communicatie plan of een participatie-aanpak ontvangen. Is er dit en hoe ziet dit er uit? Zowel communicatie rond de nulmetingen, het geluidsmeetnet en andere opvolgingen, zorgen voor transparantie en kunnen bijdragen aan het draagvlak bij de inwoners.
Repliek: S. Mathei (Burgemeester, cd&v):
De info-brochure kwam er op expliciete vraag van de stad Peer. Maar dit blijft een bevoegdheid van Defensie. We hebben de laatste jaren aangedrongen op communicatie. In Florennes is er geen enkele communicatie geweest met de inwoners. Wij hebben daar wel op aangedrongen; ook de andere noord-Limburgse gemeentes zullen hier waarschijnlijk mee aan de slag gaan. Voor ons is dit een eerste stap; we zullen hier op blijven aandringen. Het is de taak van defensie om de geluidsmetingen te doen; zij beslissen welk systeem ze hiervoor toepassen. Er is inderdaad contact geweest met Leeuwarden. Daar hebben we ons op geïnspireerd om hier lokaal de nodige info te verspreiden.
2 | Wegbermen Toelichting: W. Van Elsacker (Onafhankelijk raadslid)
Vaak zijn bij wegenwerken de bermen verontreinigd; zo worden ze een trekpleister voor zwerfvuil en gevaarlijk voor (spelende) kinderen. Op welke manier wordt hier toezicht op gehouden? Bestaat er een inventaris van verloederde bermen? Kunnen er initiatieven / acties genomen worden om deze stukken grond terug in ere te herstellen?
Repliek: R. Nelis (Schepen, cd&v)
Alle werken worden opgevolgd door de mensen van de Technische Dienst. Als dit zich ergens voordoet, mogen mensen dit altijd melden zodat het zo snel mogelijk opgelost kan worden. Ik heb er geen weet van dat dit een algemeen probleem is.
Repliek: W. Van Elsacker (Onafhankelijk raadslid) Ik heb een aantal concrete voorbeelden; deze zal ik na de vergadering doorgeven.
Repliek: S. Broekx (Schepen, cd&v)
Als wij zulke gevallen tegenkomen, dan geven we het aan in de StadsApp. Een oproep om dit ook te doen.
3 | Verlichting
Toelichting: F. Gysen (Onafhankelijk raadslid)
De verlichting zou tussen 00:00 en 5:00 gedoofd worden; onder meer om de stijgende kosten te drukken. Echter, 60% van de mensen die deelnamen aan een enquête zijn voorstander voor meer verlichting, zeker in de wintermaanden. Dit verhoogt het veiligheidsgevoel voor (jonge) vrouwen; is een goede remedie tegen inbraken. De vraag is om het licht ’s nachts terug aan te doen.
Repliek: R. Nelis (Schepen, cd&v) Er is een afspraak tussen een cluster van gemeentes. Lichten gaan ma, woe, do uit; niet in het weekend. Eens de verlichting volledig in LED is kan Peer zelf beslissen welke lichten er al dan niet best blijven branden. Stad Peer is momenteel bezig met een studie hierover. De komende maanden wordt dit zeker vervolgd.
4 | Fietspaden
Toelichting: F. Gysen (Onafhankelijk raadslide)
Uit hetzelfde rapport dat genoemd werd, blijkt dat de fietspaden als onveilig beschouwd worden. Wat is het plan om dit aan te pakken?
Repliek: R. Nelis (Schepen, cd&v)
Fietspaden waren een strijdpunt in de vorige legislatuur; er werd ook heel wat uitgevoerd. Maar voor de gewestplannen zijn we afhankelijk van Vlaanderen. Voor Peer zijn er geen middelen voorzien door de bevoegde minister van N-VA.
Repliek: S. Broekx (Schepen, cd&v)
Dat rapport waar je naar verwijst kent een zeer beperkte reikwijdte; slechts 34 mensen namen deel. Een betere bron zou de gemeentebarometer zijn.
5 | Kerstverlichting
Toelichting: F. Gysen (Onafhankelijk raadslid)
Oproep voor kerstverlichting in de deelgemeenten?
Repliek: L. Neyens (Schepen, cd&v)
De kerstverlichting is reeds lang besteld; er werd rekening gehouden met de kerkdorpen en we kijken uit naar het resultaat.
6 | Dorpswinkel Kleine-Brogel en bankautomaat
Toelichting: H. Creemers (Onafhankelijk raadslid)
De inwoners van Kleine-Brogel vragen een eigen buurtwinkel en een bankautomaat. Wat kan hier gedaan worden?
Repliek: [S. Mathei (Burgemeester, cd&v)
Ideaal zou zijn om overal een winkel te hebben. In Kleine-Brogel is er wel een ruimte op initiatief van een privé-investeerder. Die is op zoek naar een geïnteresseerde partner voor de uitbating. Qua bankautomaat geldt dat deze voorzien worden door de financiële instellingen; ze hebben de opdracht om voldoende automaten te voorzien. Er is ooit een analyse geweest om te kijken of het mogelijk is dat op een andere manier te voorzien. Onder de 14.000 inwoners is dat niet rendabel. Dat is niet haalbaar voor ieder kerkdorp; zou +/- 1 miljoen euro kosten. We stimuleren wel dat er cash-afhalingen mogelijk zijn op andere plaatsen zoals tankstations en winkels. Daarnaast wordt er bovenlokaal ook gekeken naar de installatie van ATM-automaten; dit is momenteel nog niet afgerond.
7 | Oversteekplaats Dommellaan richting Teutenlaan
Toelichting: H. Creemers (Onafhankelijk raadslid)
Kan er een oversteekplaats aangelegd worden?
Repliek: S. Broekx (Schepen, cd&v)
De vraag is ons bekend. Dit werd onderzocht; het lijkt niet nuttig om dit te doen.





Opmerkingen